100% service  |  Groot aanbod in Amerika en Canada  |  Maatwerk specialist  |  Altijd 'Boek-gerust-garantie'  |  Niets is te gek  |       

nlende

Veelgestelde vragen

Vind snel een antwoord op je vraag!

Veelgestelde vragen

Op deze pagina geven we antwoorden op de meest gestelde vragen van onze reizigers! Kom meer te weten over de gang van zaken wanneer je een autorondreis bij ons boekt, of hoe het werkt bij het boeken van een camper. Staat jouw specifieke vraag hier niet tussen? Of is een antwoord niet helemaal duidelijk? Laat het ons dan gerust weten. We helpen je graag. 

 

Actueel

Per direct moeten passagiers een visum aanvragen in plaats van een ESTA als zij op of na 12 januari 2021 Cuba hebben bezocht en willen reizen naar de Verenigde Staten. Als blijkt dat de passagier niet over het visum beschikt na bezoek aan Cuba, dan wordt de toegang tot de VS geweigerd.

Hiervoor verwijzen wij je graag naar onze informatiepagina over de actuele stand van zaken omtrent het Coronavirus en reizen naar Amerika en Canada.

De koers van de USD dollar staat momenteel (april 2022) door alle internationale ontwikkelingen historisch hoog. UStravel.nl| Canadatravel geeft maatwerkoffertes af waarbij de valutakoersen meebewegen. Het kan dus zijn dat, als er veel tijd zit tussen de offerte aanvraag en de definitieve reservering er een verschil zit in de prijs als gevolg van de koersschommelingen.

UStravel.nl | Canadatravel.nl heeft de "Boek Gerust Garantie " geïntroduceerd. Tot 6 weken voor vertrek en je wil hierdoor toch niet meer op vakantie? Dan is het mogelijk tegen van te voren bekende lage kosten te annuleren. Meer informatie hierover vind je op onze pagina over de Boek Gerust Garantie.

 

Het aanbod van UStravel.nl

Eerst gaan we kijken of je reisplannen voor ons duidelijk zijn en of we nog aanvullende gegevens nodig hebben om tot een juist reisvoorstel te komen. Dit betekent dat we meestal eerst nog contact met je opnemen om een aantal zaken te “fine tunen”. Denk hierbij aan de grootte van de auto, reistijden, soort kamers, gevraagde routes e.d. Als we de gegevens dan compleet hebben, gaan wij aan de slag. Je ontvangt van ons per mail een maatwerkreisvoorstel.

Ja, je kunt zeker een reis op maat samenstellen! Je kunt hiervoor gebruik maken van onze voorbeeld autorondreizen of zelf je reisplannen aanleveren. Per mail, telefonisch op bij ons op kantoor gaan wij de reisplannen verder met je doorspreken en aan de hand hiervan stellen wij een mooi maatwerk reisvoorstel op.

Vaak is dit goedkopere aanbod optisch. Het kan soms lijken dat een hotel, een vlucht of autohuur goedkoper is. Wanneer je dan in de voorwaarden kijkt, vind je vaak verborgen lokale kosten zoals taxen, airport fee, one way toeslagen bij autohuur of resort fees en taxen bij hotels. Wij proberen deze kosten zo veel mogelijk te vermijden. Mocht je lokaal nog voor extra zaken moeten betalen, geven wij dit vooraf duidelijk aan.

Met de meeste leveranciers hebben we speciale tarieven met betere voorwaarden afgesproken die wij wel mogen gebruiken in onze offerte, maar die niet openbaar gemaakt mogen worden. Dit zijn tarieven die (bijna) altijd lager liggen dan de gepubliceerde tarieven op bijvoorbeeld de online boekingplatforms. Daarom krijg je van ons altijd een all-in prijs, zonder verrassingen achteraf en is alles wat in de offerte vermeld staat, inbegrepen.

Bij een reis is alles wat we in de offerte vermelden inclusief, tenzij expliciet vermeld staat dat er ter plaatse nog kosten voor gerekend worden. In de meeste gevallen zijn je vluchten (incl. ruimbagage), auto- of camperhuur, accommodaties en eventueel vooraf geboekte excursies inbegrepen.

Kinderkorting geldt over het algemeen, voor vliegtickets, voor kinderen t/m 2jaar (bij terugkomst). In accommodaties variëren de leeftijden voor kinderkorting. Er zijn accommodaties waarbij kinderen t/m 18 jaar kosteloos kunnen verblijven wanneer er 1 volwassene verblijft, maar dit kan ook t/m 12 jaar zijn. Dit wordt automatisch in de prijs meegerekend wanneer je een reisvoorstel van ons ontvangt.

UStravel.nl | Canadatravel.nl is aangesloten bij de ANVR, SGR, SGRZ en Calamiteitenfonds. Alle onze reizen worden uitgevoerd in samenwerking met gerenommeerde partners. Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor jou bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen.

Je kunt je reis naar Amerika of Canada direct bij UStravel.nl | Canadatravel.nl boeken. Dit kan online, per mail, telefonisch of door langs te komen bij ons op kantoor. De reizen van ons kun je ook boeken via circa 600 reisagenten van o.a. de The Travel Club, YourTravel, The Travel Company, VakantieXperts, ITAC en verschillende onafhankelijke reisbureaus.

In sommige gevallen is het mogelijk om een aantal dagen een optie te nemen op de reis. Dit is afhankelijk van de tarieven die onze leveranciers (luchtvaartmaatschappijen en hotels) ons bieden. Wil je de mogelijkheden voor jouw reisvoorstel weten, neem dan even contact op met ons reserveringsteam.

Ja, je kunt een afspraak maken om langs te komen op ons kantoor in Beuningen. Zorg er voor dat je altijd even belt of mailt vooraf. Dan houden we een plekje vrij in de agenda en zorgen we dat de koffie klaar staat! Wij kunnen ook een online afspraak per teams of zoom met je inplannen.

Dit is het verhaal van de appels en de peren. Onze reisvoorstellen zijn altijd gecalculeerd tegen een eerlijke prijs waarbij wij je maximale 'value for money' bieden. Het verschil zit vaak in de gekozen luchtvaartmaatschappij, wel dezelfde routes maar andere hotels, een kleiner autotype enz. Dit soort zaken kunnen ervoor zorgen dat een reisvoorstel voor dezelfde vertrekdatum met dezelfde route verschillende prijzen met zich meebrengt. Deze zijn echter altijd verklaarbaar. Wij zullen er echter niet voor kiezen de volgens onze standaard minimale kwaliteit van jouw (rond)reis los te laten ten behoeve van een gunstigere prijs. Uiteindelijk levert dit je een mindere vakantie op en daar willen wij eigenlijk niet aan meewerken.

 

Boeken en betalen

Op het moment van boeken vragen we je per omgaande de aanbetaling te doen, het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek voldaan te zijn. Je boekt je reis bij UStravel.nl | Canadatravel.nl altijd onder de 'Boek Gerust Garantie'.

Betalen met de creditcard kan, maar de door de creditcardmaatschappij aan ons doorbelaste kosten - gemiddeld 3% over de reissom - worden doorbelast aan de klant.

Onze offertes zijn altijd op basis van de actuele beschikbaarheid en prijs. Wij bieden altijd eerlijke-juiste prijs waarbij de reis ook moet voldoen aan jouw verwachtingen. Wanneer je na ontvangst van de offerte om korting vraagt en wij hierin mee zouden gaan, betekent dat eigenlijk dat wij je in de eerste offerte een te hoge prijs hebben gegeven. Dat zou vreemd zijn en in ieder geval past het zeker niet binnen onze bedrijfspolicy. Past de prijs je niet, dan gaan we samen met je bekijken of met wat aanpassingen van de reis, deze dan wel aansluit op jouw budget.

Het is mogelijk om een bestaande boeking te wijzigen. Vraag hiervoor altijd naar de mogelijkheden en voorwaarden bij onze reserveringsmedewerkers. Houd rekening met minimaal €50,- wijzigingskosten plus eventuele meerkosten voor het veranderen/toevoegen van reisonderdelen of het wijzigen van datum.

Ja, wanneer je betaling bij ons is verwerkt ontvang je een automatisch gegenereerd bericht.

Ja, het is mogelijk om je boeking te annuleren. Hiervoor kun je contact opnemen met onze reserveringsmedewerkers. Zij kunnen voor jou de annuleringsvoorwaarden, en ook de Boek Gerust Garantie bepalingen, bekijken en toelichten. Een annulering dient altijd schriftelijk (per mail) doorgegeven te worden.

Het geven van een fooi in Amerika en Canada is heel gewoon. In sommige beroepen is het zelfs een onderdeel van het salaris. In een restaurant is het gebruikelijk om minimaal 15% van de rekening als fooi te geven. In sommige gevallen is de zgn. “tip” c.q. bedieningsgeld al opgenomen in de rekening. Let daarop. Een extra fooi is dan niet meer nodig. Ook is het gebruikelijk in het hotel aan de portier, kamermeisje of taxichauffeur een fooi te geven. Uiteraard ben je vrij om te geven wat je wilt.

Je kunt in Amerika en Canada gewoon pinnen. Je bankpas moet wel voorzien zijn van het “Cirrus” of “Maestro” logo. Je kunt alleen geld opnemen met een Europas, maar er niet altijd betalingen mee doen in winkels. Als je geld op wilt nemen bij een automaat, kies je in het menu voor “withdraw”.

 

Voorbereiding van je reis

Iedere reiziger naar de VS of Canada reist, dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort, ook kinderen dienen een eigen paspoort te hebben. Daarnaast dienen zij een geldige ESTA (voor Amerika) of ETA (voor Canada) reistoestemming te hebben. Daarnaast gelden er inmiddels extra bepalingen inzake de Corona Pandemie. Alle informatie hierover staat op de Corona informatiepagina's op deze website (let op: ben je na 12 januari 2021 nog in Cuba geweest, dan is een ESTA niet voldoende en is een visum benodigd)

Je paspoort dient tot uiterlijk een dag na terugkomst geldig te zijn.

Nee, voor het huren van een auto of camper heb je geen internationaal rijbewijs nodig. Je kunt gewoon rijden met je Nederlands rijbewijs. Wij adviseren je echter wel een internationaal rijbewijs bij je te hebben voor het geval met problemen in het verkeer ter plaatse.

Nee, als toerist heb je geen visum nodig voor de VS of Canada. Wel dien je vooraf digitale reistoestemming aan te vragen. Voor de VS vraag je een ESTA aan en voor Canada een ETA. Meer informatie hierover vind je op onze pagina met algemene reisinformatie en in je boekingsbevestiging. (let op: ben je na 12 januari 2021 nog in Cuba geweest, dan is een ESTA niet voldoende en is een visum benodigd)

Iedere reiziger naar Amerika is verplicht vooraf 'reistoestemming' aanvragen via ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Dit geldt ook voor reizigers naar Canada die een tussenstop per vliegtuig of boot in Amerika maken.

De aanvraag kan online ingediend worden op https://esta.cbp.dhs.gov tot maximaal 72 uur voor vertrek, maar zorg dat je dit tijdig doet, zodat er in het geval er iets met je aanvraag of niet goed gaat, er nog tijd is om actie te ondernemen.

Een aanvraag kost USD 21.00, welke je direct betaald met creditcard of PayPal via de officiële website. Meestal ontvang je binnen een paar minuten een aanvraagnummer. Het verkregen nummer is maximaal twee jaar geldig of voor de duur van je paspoort, wanneer dit eerder afloopt. Het nummer zit automatisch gekoppeld aan je paspoort en wordt door de douane gezien wanneer zij je paspoortnummer invoeren ter controle. De aanvraag en het aanvraagnummer kun je bewaren voor je eigen administratie.

Tip: Vul ook je emailadres in, je krijgt dan vanzelf een email wanneer uw reistoestemming bijna verloopt.

Zie hier de handleiding voor het invullen van de ESTA. (let op: ben je na 12 januari 2021 nog in Cuba geweest, dan is een ESTA niet voldoende en is een visum benodigd)

Vanaf het najaar van 2016 (29 september) zijn alle reizigers die vliegen naar of via Canada verplicht elektronische reistoestemming te verkrijgen via het Elektronisch Systeem voor Reistoestemming ETA, voordat je aan boord kunt gaan van een vliegtuig naar Canada.

De aanvraag valt onder je eigen verantwoording, dit kan niet door UStravel.nl gerealiseerd worden. Je loopt het risico op een hoge boete wanneer je jezelf niet van tevoren registreert. Voor een online aanvraag kun je naar de website van ETA gaan: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Een aanvraag kost CAD 7.00, welke je direct betaald met een creditcard via de officiële website. De ETA-reistoestemming is maximaal 5 jaar geldig (tenzij je paspoort eerder verloopt).

Let op: ook wanneer je alleen een overstap hebt in Canada, is de ETA verplicht!
Ben je op doorreis naar de USA, dan geldt hiervoor dat je voor deze bestemming nog steeds de ESTA-reistoestemming nodig hebt.

Wij raden je aan de aanvraag tijdig in te dienen (tenminste 2 weken vóór vertrek). ETA geeft in de meeste gevallen onmiddellijk autorisatie nadat je de gevraagde informatie hebt ingevuld, maar in sommige gevallen kan het een aantal dagen in beslag nemen. Als geen toestemming wordt gegeven dien je een spoedvisum aan te vragen via de Canadese ambassade. De autorisatie hoef je niet mee te nemen op reis, deze wordt automatisch gelinkt aan je paspoortnummer. Van belang is dus dat je reist met het paspoort waarop je de toestemming verkregen hebt.

De autorisatie is geldig voor een periode van maximaal 5 jaar of tot de datum waarop je paspoort verloopt, tenzij de toestemming eerder wordt herroepen. Gegevens met betrekking tot verblijfsadres, vluchtnummer etc. moet je wel per reis actualiseren. Indien je niet via ETA van tevoren reistoestemming hebt aangevraagd en verkregen, loop je het risico dat je vertragingen ondervindt op de luchthaven van aankomst in Canada. In het ergste geval kan je zelfs de toegang worden geweigerd. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen, zie hiervoor: http://www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp.

Je ontvangt je reisbescheiden ongeveer 1 tot 3 weken voor vertrek.

Je kunt de UStravel.nl App downloaden op je iPhone of Android telefoon. In de app vind je alle geboekte reisonderdelen in één tijdlijn weergegeven. Vluchten, accommodaties, huurauto, ferry, transfers, etc. Vanuit de tijdlijn kun je detailinformatie raadplegen zoals adressen, bijgeboekte extra's, noodnummers etc. Ook de reisbescheiden, tips van medewerkers en excursies ter plaatse kun je zien.

Het is natuurlijk niet verplicht om vooraf excursies bij te boeken, maar in sommige gevallen wel raadzaam. Zeker voor populaire excursies adviseren wij je om vooraf je excursie vast te leggen. Dit kunnen wij voor je regelen. Wij hebben afspraken met lokale leveranciers die vaak eerder dan jijzelf, excursies kunnen boeken. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Bij ieder nationaal park in Amerika of Canada dien je entree te betalen. Je kunt hiervoor het best vooraf een Nationale Parken pas kopen. Deze pas kost voor de USA $80 en hiermee heb je gedurende een heel jaar voor één voertuig en inzittenden, toegang tot alle nationale parken in de VS.

Je kunt in Amerika en Canada gewoon pinnen. Je bankpas moet wel voorzien zijn van het “Cirrus” of “Maestro” logo. Je kunt alleen geld opnemen met een Europas, maar er niet altijd betalingen mee doen in winkels. Als je geld op wilt nemen bij een automaat, kies je in het menu voor “withdraw”.

Het geven van een fooi in Amerika en Canada is heel gewoon. In sommige beroepen is het zelfs een onderdeel van het salaris. In een restaurant is het gebruikelijk om minimaal 15% van de rekening als fooi te geven. In sommige gevallen is de zgn. “tip” c.q. bedieningsgeld al opgenomen in de rekening. Let daarop. Een extra fooi is dan niet meer nodig. Ook is het gebruikelijk in het hotel aan de portier, kamermeisje of taxichauffeur een fooi te geven. Uiteraard ben je vrij om te geven wat je wilt.

Nee, voor een vakantie naar de VS of Canada heb je geen inentingen nodig.

De netspanning in de VS en in Canada is geen 220 volt, maar 110 volt. De stekkers hebben platte pennen. Het is daarom nodig een speciale wereldstekker en/of adapter aan te schaffen. Deze kun je kopen bij de betere huishoudelijke winkels, de ANWB of op de luchthaven. Let vooral op dat je accuoplader voor de (video)camera en telefoon ook op 110 volt gaat. Met de meeste moderne apparatuur is dat het gevel. Als je niet aangesloten bent op het elektriciteitsnet, kun je de generator (indien aanwezig) gebruiken om elektrische apparatuur in de camper te gebruiken.

De leukste reisverhalen, tips & weetjes vind je terug op ons blog, onze social media kanalen zoals Instagram en Facebook of in onze Vakantiebibliotheek.

Ja, bij boeking dien je de gegevens van thuisblijvers door te geven.

 

Vliegen

Wij adviseren om ruim van te voren op de luchthaven te zijn, ga uit van ongeveer 3 uur van te voren.

In de meeste gevallen zal UStravel.nl | Canadatravel.nl proberen een stoel, al dan niet in overleg met jou, voor je vast te leggen. Bij veel luchtvaartmaatschappijen kunnen stoelen vooraf alleen tegen betaling worden vastgelegd. Op het moment van inchecken kan gratis een stoel worden geselecteerd. Indien je vooraf een stoelreservering hebt: voor een definitieve stoelvoorkeur of –nummer kan geen garantie worden gegeven. Is er geen stoel vastgelegd of was dit niet –meer- mogelijk, check dan tijdig in en informeer bij de balie naar de mogelijkheden. Vaak kun je bij het online inchecken nog een stoel reserveren of wijzigen. Stoelen met extra beenruimte en/of bij de nooduitgang worden als een betaalde service aangeboden.

Ja, dit is natuurlijk afhankelijk van de beschikbaarheid. Stoelen met extra beenruimte en/of bij de nooduitgang worden als een betaalde service aangeboden.

Dit is afhankelijk van het geboekte vliegticket. Wanneer je bij UStravel.nl | Canadatravel.nl je reis boekt, mag je in de meeste gevallen 23 kilo ruimbagage en 1 stuk handbagage (+ persoonlijk item) meenemen.

De meeste vliegmaatschappijen werken met zogenaamde Electronic Tickets (E-tickets). Dit houdt in dat er geen papieren tickets meer geprint worden door de reisorganisatie, maar dat je slechts een itinerary (reisschema) van je gegevens ontvangt. Hierop staat het boekingsnummer van je vlucht. Ook wanneer je met meer personen reist, krijg je één e-ticket, met daarop voor iedereen een apart e-ticketnummer. Op basis hiervan kun je gewoon inchecken bij de incheckbalie van de desbetreffende airline op Schiphol, Düsseldorf en/of Brussel Airport of vooraf online inchecken en je boarding pass(es) printen. In dit laatste geval hoef je slechts je bagage af te geven en kun je doorlopen naar de gate.

Op de lange afstanden naar Amerika en Canada is het belangrijk dat je goed wordt verzorgd en dat is dan ook het geval. Men doet zijn uiterste best om een uitgebreid maaltijdassortiment te serveren dat kwalitatief hoogstaand is. Het is mogelijk om vooraf speciale maaltijden te reserveren in verband met medische voorschriften, religieuze overtuigingen of vegetarische principes. Is dit voor jou van belang, vraag een dergelijke maaltijd dan ruimschoots op tijd aan. Voor kinderen kan een speciale kindermaaltijd aangevraagd worden. Dit gebeurt niet standaard. Dit kunnen wij op moment van boeken voor je regelen.

Op de lange afstanden naar Amerika en Canada is het belangrijk dat je goed wordt verzorgd en dat is dan ook het geval. Men doet zijn uiterste best om een uitgebreid maaltijdassortiment te serveren dat kwalitatief hoogstaand is. Het is mogelijk om vooraf speciale maaltijden te reserveren in verband met medische voorschriften, religieuze overtuigingen of vegetarische principes. Is dit voor jou van belang, vraag een dergelijke maaltijd dan ruimschoots op tijd aan. Voor kinderen kan een speciale kindermaaltijd aangevraagd worden. Dit gebeurt niet standaard. Dit kunnen wij op moment van boeken voor je regelen.

Wanneer je met een baby reist, raden wij je aan om belangrijke zaken mee te nemen in de handbagage (flessenvoeding, sterilisator, e.d.). Qua veiligheidsvoorschriften wordt hiervoor een uitzondering gemaakt. Probeer zo vroeg mogelijk bij de incheckbalie te zijn. Zo kun je eventueel vragen om een extra stoel (wanneer er nog stoelen vrij zijn op de vlucht). Je hebt dan meer ruimte, want een baby heeft geen recht op een eigen stoel. Wel kun je bij de meeste luchtvaartmaatschappijen een bassinet (babymandje) aanvragen, zodat je kindje kan slapen. Meestal mag een kindje niet langer zijn dan 65 cm zijn en maximaal 10 kg wegen. Houd rekening met eventuele korte overstaptijden en neem de nodige voorzorgsmaatregelen.

Bij vluchten kijken wij altijd naar de meest logische route, rechtstreeks of met minimale tussenstops en overstaptijden. Ook kijken wij naar aankomst- en vertrektijden in Nederland en de USA. Is de aansluiting realiseerbaar enz. Hierdoor kan het voorkomen dat wij wellicht niet het goedkoopst beschikbare tarief aanbieden, maar wel met een realiseerbare tussenstop. We komen genoeg voorbeelden tegen van budgetvluchten, waarmee je als passagier het dubbele aan reistijd kwijt bent voor vaak maar een minimale besparing. Je verwacht van ons een degelijk en goed advies, dus zullen wij je dit dan ook niet aanbieden. Daarnaast zijn onze tarieven vrijwel altijd inclusief ruimbagage, iets dat tegenwoordig niet 'standaard' is bij het zelf online boeken van een vlucht.

TSA behoudt zich het recht om willekeurig koffers te selecteren en controleren voordat ze op de bagageband belanden. Indien jouw koffer geselecteerd is, wordt dat na afloop aangegevens met en sticker of kaartje. Wanneer TSA medewerkers de koffer niet open krijgen, wordt het slot geforceerd. Je kunt een TSA slot op je koffer plaatsen, waardoor deze alleen door TSA medewerkers geopend kan worden.

Wij maken met luchtvaartmaatschappijen afspraken over tarieven. Toeslagen op bijvoorbeeld brandstof kunnen tussentijds verhoogd worden. Wanneer jouw tickets al geprint zijn, is dit niet meer van belang. Wanneer de tickets nog niet geprint zijn (dit is vaak wanneer je lang van tevoren boekt of gebruik maakt van de speciale touroperatortarieven), belasten wij deze verhogingen mogelijk aan je door. Door tickets eerder, binnen een door de luchtvaartmaatschappij gegeven termijn, te printen kunnen we deze verhoging voorkomen. Het nadeel is dan wel dat je dit gedeelte van de reis dan ook al moet betalen en dat dit dan ook buiten de Boek Gerust Garantie gaat vallen. Mocht dit aan de orde zijn, nemen wij altijd vooraf contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Wij vermelden deze contactgegevens in je vluchtboeking zodat de luchtvaartmaatschappij je kan benaderen bij eventuele vluchtvertragingen of last-minute wijzigingen.

 

Autohuur

Voor het huren van een auto heb je geen internationaal rijbewijs nodig. Je kunt gewoon rijden met je Nederlands rijbewijs. Wij adviseren je echter wel een internationaal rijbewijs bij je te hebben voor het geval met problemen in het verkeer ter plaatse, dit is tevens van toepassing voor het huren van een camper. Je dient minimaal 1 jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs. Het rijbewijs mag niet verlopen zijn.

Alle bestuurders dienen minimaal 25 jaar en 1 jaar in het bezit van een rijbewijs te zijn. Voor bestuurders tussen de 21-25 jaar is een jongerentoeslag à $25,00 per huur dag verplicht, m.u.v. Michigan (18-20 jaar a $26,00 per dag; 21-24 jaar $14,00 per dag). In deze staat mogen bestuurders tussen de 18-20 jaar auto’s rijden tot Fullsize klasse en tussen de 21-24 jaar tot Minivan klasse. In de staat New York geldt een jongerentoeslag van $66,00 per dag voor bestuurders tussen de 18-20 jaar en voor 21-24 jaar $23,00 per dag). In de staat New York mogen bestuurders tussen de 18-24 jaar alleen rijden in de categorieën tot aan Comfort klasse en van 21-24 jaar tot Standaard klasse.

Nee, de minimale leeftijd om een auto te huren is over het algemeen 21 jaar en hij/zij dient dan minimaal 1 jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs. Van 21 t/m 24 jaar geldt een verplichte jongerentoeslag. Er zijn uitzonderingen voor de staten Michigan en New York, vraag ons hiernaar.

Bij het ophalen van de huurauto moet je een credit card met beschikbaar krediet, kunnen tonen op naam van de hoofdbestuurder.De handtekening op de achterkant dient gelijk te zijn aan de gedrukte naam op de voorkant. Indien gegevens online zijn ingevoerd, moeten de gegevens op de credit card overeen komen met de online ingevoerde gegevens. Toegestane credit cards: American Express, MasterCard, VISA, Discover, JCB.

Wanneer je je auto via UStravel.nl geboekt hebt, ben je goed verzekerd en hoef je in principe niets extra´s meer af te sluiten. Op de voucher staat wat inclusief en exclusief is. In Canada geldt een eigen risico van CAD$ 300-$500 per gebeurtenis. In New York State US$ 100. Bij het afhalen van de auto zal men proberen je van alles aan te bieden. De CDW en EP (extended protection/aansprakelijkheidsverzekering) is in normale omstandigheden voldoende. Je kunt deze beide al in Nederland afsluiten. Er wordt wel eens geprobeerd om een inzittendenverzekering of persoonlijke eigendommen verzekering af te laten sluiten, maar wanneer je een goede reisverzekering hebt, is dit echt niet nodig. Kijk dus goed waarvoor je tekent. Mocht er toch iets niet kloppen, noteer altijd de naam van de employee die je geholpen heeft. Vermeld dan tevens ´under protest´ op je huurcontract. Dit werkt achteraf altijd beter.

Nee vooraf een specifiek merk auto of type reserveren is niet mogelijk. Wij werken samen met Alamo en op de meeste luchthavens is het een 'choice locatie'. Je haalt de huurauto dus meestal ook op bij een zogenaamde ‘choice location’. Om verrassingen te voorkomen, leggen wij he graag even uit hoe dit in z’n werk gaat. Je registreert jezelf bij de balie. Op het huurcontract vind je de categorie van de auto die je bij ons besproken hebt (bijvoorbeeld compact, intermediate SUV of minivan). Op de parking kun je vervolgens een keuze maken uit verschillende merken binnen de door jou gereserveerde categorie. Het is mogelijk om ter plaatse tegen betaling voor een grotere categorie auto te kiezen. Wees je er dan wel van bewust dat de bijkomende kosten direct van je creditcard worden afgeschreven en dat deze geen deel uitmaken van de huursom van UStravel.nl | Canadatravel.nl. Dit betekent dat je geen aanspraak kunt maken op terugbetaling van deze kosten. Wilt je toch een upgrade boeken, dan kun je bij een verhuurmedewerker ter plaatse terecht. Bij de uitrijbalie van de parking worden de gekozen wagen en het rijbewijs geregistreerd.

Ja, de auto’s beschikken bijna allemaal over een automatische versnelling en Cruise Control. In het begin even wennen, maar wel heerlijk relaxed.

One-way fees zijn kosten die je betaald wanneer je de auto op plek A ophaalt en weer inlevert op plek B. De kosten hiervoor variëren tussen de $150 - $600 excl. tax. De daadwerkelijke kosten zullen wij altijd op voorhand met je delen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In veel gevallen kijken we ook of het mogelijk is om een one-way te vermijden of een kosteloze one-way aan te bieden.

Met je huurauto mag je de grens tussen Canada en USA over. De grens tussen Mexico en de USA mag je niet over met je huurauto, je bent dan niet verzekerd.

Ja, met een huurauto mag je door Death Valley. Over het algemeen geldt dat je niet op onverharde wegen mag rijden. Zorg er bij het rijden in Death Valley voor dat je voldoende water en eten meeneemt.

De kosten van brandstof zijn de laste maanden behoorlijk gestegen, ook in de USA en Canada. Brandstof in de USA en Canada is nog wel voordeliger dan bij ons. De benzine is in verhouding tot Nederland nog steeds goedkoop en voor 1 Gallon benzine betaal je +/- $4.60 omgerekend is dat +/- €1.10 per liter (sept 2024). De prijs van een liter benzine in Canada ligt momenteel (sep 2024) rond de CAD 1,45 omgerekend in euro’s circa € 1,02. Zeker als je met de camper rondreist loont het de moeite goed naar je route te gaan kijken. Bij een afstand van 3000 kilometer verbruikt de gemiddelde camper als snel minimaal 600 liter/ € 660,00 voor de USA en bij Canada is dat € 612,00.

Parkeren bij hotels in de grote steden is zelden gratis. Houdt hierbij rekening met kosten die kunnen op lopen tot 40 dollar per dag. Indien je gebruikt maakt van Valet parking, dus het gemak dat personeel van het hotel je auto wegbrengt en klaarzet, zal hiervoor nog 10 tot 15 dollar per dag extra worden berekend. Wij adviseren dan ook altijd om grote steden zoveel mogelijk aan het begin of eind van je reis te plannen en de auto dan al in te leveren. Voor de vermeden parkeerkosten kunt je dan prima een metro of hop on hof off buskaart kopen.

Wanneer je je auto via USTtravel.nl boekt, dan mag je een ongelimiteerd aantal mijlen/kilomters rijden. Dit hoeft dus niet vooraf afgekocht of achteraf betaald te worden.

In bepaalde staten of plaatsen kun je een Toll Pass Device bij de auto krijgen. Dit zorgt ervoor dat je door kunt rijden op de tolwegen, zonder daarvoor ter plekke tol te betalen. Je betaalt hiervoor een vast bedrag per dag waarop je gebruikt maakt van een tolweg of –brug, plus de kosten van de tol. Het maximaal aan je berekende bedrag is $19,75, plus de kosten van de tol. Wens je ter plaatse meer informatie, dan kunt je dit aan de balie navragen. In het geval dat je geen gebruik maakt van een Toll Pass Device en doorrijdt zonder tol te betalen, word je door de verhuurder achteraf belast voor de onbetaalde tol én $25,00 administratiekosten.

1 Mijl is 1,6 kilometer.

1 Gallon is +/- 3.79 liter

 

Camperhuur

Voor het huren van een camper heb je geen internationaal rijbewijs nodig. Je kunt gewoon rijden met je Nederlands rijbewijs. Wij adviseren je echter wel een internationaal rijbewijs bij je te hebben voor het geval met problemen in het verkeer ter plaatse, dit is tevens van toepassing voor het huren van een auto. Je dient minimaal 1 jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs. Het rijbewijs mag niet verlopen zijn.

Over het algemeen geldt dat bestuurders minimaal 25 jaar oud moeten zijn (21-24 met speciale toestemming) en niet ouder dan 79 jaar. Dit is per camperverhuurder verschillend. Vraag ons naar de specifieke voorwaarden.

Ja, het is raadzaam om een creditcard mee te nemen. Bij de meeste verhuurmaatschappijen is het verplicht om op je creditcard borg te laten staan.

One-way fees zijn kosten die je betaald wanneer je de camper op plek A ophaalt en weer inlevert op plek B. De kosten hiervoor variëren tussen de $150 - $1500 excl. tax. De daadwerkelijke kosten zullen wij altijd op voorhand met je delen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In veel gevallen betaal je de one-way kosten vooraf. Is dit niet mogelijk dan kijken we ook of het mogelijk is om een one-way te vermijden. Is dit niet het geval, dan dien je dit ter plaatse nog te betalen. Houdt rekening met een ruim limiet op je creditcard.

Dat is afhankelijk van de plekken waar je overnacht en de route die je rijdt. Een nacht op een camping kost gemiddeld $50 en $150 per nacht. Op de boekingsbevestiging kun je vinden voor welke zaken je vooraf betaald hebt. Ter plekke kunnen er een aantal kosten bijkomen waarvoor je bij het inleveren van de camper dient te betalen. Dit kunnen kosten zijn voor aanvullende verzekeringen, die vooraf niet betaald kunnen worden. Bekijk wel goed wat je bij boekt, want het is zonde om dubbel verzekerd te zijn. Ook eventuele extra gereden mijlen/km, gebruik van campingstoeltjes, tafeltje, generatorverbruik, propaan, eventuele schoonmaakkosten e.d. dienen ter plaatse te worden betaald. Over al deze zaken zal de lokale belasting nog geheven worden.

Je mag helemaal zelf bepalen op welke campgrounds je overnacht. In het hoogseizoen (juli-augustus) raden we aan om in elk geval alvast een plekje vast te leggen in de nationale parken. De plekken zijn daar populair en dus sneller volgeboekt. Veel van de nationale parken hebben campings waar je gratis kunt verblijven. Hiervoor geldt: “first come, first serve”. Daarnaast zijn er nog de commerciële campings, waarvan KOA de grootste in Amerika is. Zij hebben bijna 500 campings in Noord-Amerika (USA & Canada). Al hun campings bieden diverse faciliteiten zoals Wifi, dumpstations, een winkeltje en vaak een zwembad. Ook zijn er plaatsen met 30- en 50-amp service met full hook-up om je RV aan te sluiten op stroom en water. De meeste KOA‟s bieden volledig uitgeruste patio‟s met onder andere een picknicktafel en BBQ. En de meeste campings zijn gelegen dichtbij de nationale parken.

Allereerst willen we dat je zo vrij mogelijk reist wanneer je met een camper op pad gaat. Wanneer je het ergens leuk hebt, is het met een camper gemakkelijker om een dagje extra eraan te plakken. Wij hebben ook de mogelijkheid om campingplaatsen van te voren te reserveren. Uitgebreide informatie hierover vindt je op onze website onder kamperen in de USA en Canada

Qua kosten moet je rekening houden met tussen de $50 en $150 per nacht. De prijs varieert afhankelijk van de locatie en de faciliteiten die geboden worden.

Sommige campgrounds hebben geen plek voor RV‟s groter dan 25ft. Bekijk van tevoren ook goed hoe hoog de camper is. Vergeet ook de airconditioning unit op het dak niet. Sommige parkeerplaatsen/garages zullen namelijk te laag zijn.

Dit verschilt per verhuurder. In de camper is een propane tank (gas) aanwezig. Hiermee kun je het gasfornuis gebruiken en het kan gebruikt worden om water op te warmen. De gastank is vol wanneer je de camper ophaalt en je moet er ook voor zorgen dat de tank weer vol is als je de camper weer inlevert. Op bijna alle campings kun je de gastank laten bijvullen.

De oven en airconditioning werken op elektriciteit. Deze kun je gebruiken zodra je bent aangesloten op de stroom van een camping of je kunt de generator gebruiken (indien aanwezig). RV’s moeten worden aangesloten op 30amp,

De „fresh water tank‟ is vol wanneer je de camper ophaalt. Dit water wordt gebruikt voor doorspoelen van toilet, douche en de wasbak in de keuken. Dit water is niet drinkbaar. Dus voor drinken en koken dien je water te kopen. Zodra je op een camping bent kun je de uw camper aansluiten op het waternet, zodat je onbeperkt van water gebruik kunt maken. Je kunt ook de waterkraan van de camping gebruiken om de “fresh water tank” bij te vullen. Op een camping met “full hook-up” kun je het grijze water (water vanuit de gootsteen en douche) legen of aansluiten op het riool. Het zwarte water (vanuit het toilet) kun je legen op een aparte plek op de camping.

Dit is afhankelijk van het campertype. Kleinere campers rijden zuiniger dan de grotere campertypes. Het gemiddelde verbruik bij de grotere types is 1/5, bij de kleinere types 1/7. Tank op tijd. Laat de tank nooit minder dan ¼ leeg raken. Vermijd te tanken in Nationale Parken of afgelegen plekken. De prijs zal aanzienlijk hoger zijn.

Aangezien de grootte van de camper is het een groot verschil met het besturen van een auto. Je moet er rekening mee houden dat je hoger en breder bent dan normaal. Echter, na een korte tijd zul je hieraan gewend zijn en voelt het al vrij snel vertrouwd. Alle campers hebben een automatische versnelling en cruise control, wat erg veel gemak oplevert.

In de zomer (juni t/m september) is het over het algemeen niet toegestaan om met je camper door Death Valley te reizen i.v.m. de extreme hitte.

Reizen door Mexico en de binnensteden van New York, Montreal en Quebec is niet toegestaan. Je mag de grens tussen Canada en de VS wel over.

Bij het huren van een camper kun je vooraf je verwachtte aantal mijlen of kilometer dat je gaat rijden, afkopen. Dit gaat meestal in pakketten van 100 of 500 mijl/kilometer, of je koopt het ongelimiteerd af. Mocht het zo zijn dat je het aantal vooraf afgekochte mijlen overschrijdt, dan reken je dit achteraf ter plaatse af voor een bedrag per mijl/kilometer.

Het is natuurlijk niet verplicht om vooraf campings te reserveren. In het hoogseizoen (juli-augustus) raden we aan om in elk geval alvast een plekje vast te leggen in de nationale parken. De plekken zijn daar populair en dus sneller volgeboekt.

Ja, de meeste camperverhuurders houden een borg in op je creditcard.

Dit is per camperverhuurder verschillend. Hiervoor kun je het best vooraf navraag doen bij onze reserveringsmedewerkers of ter plaatse wanneer je de camper ophaalt bij een medewerker van de camperverhuurder.

1 Mijl is 1,6 kilometer.

1 Gallon is +/- 3.79 liter

De camper kun je meestal in de middag ophalen, tussen 12:00 en 16:00 uur. Voor de meeste camperverhuurders geldt dat zij van maandag t/m vrijdag geopend zijn. Enkele zijn ook op zaterdag geopend. Verplicht is dat je bij aankomst in Amerika, na een vlucht uit Europa altijd de camper de daarop volgende dag pas mag ophalen en besturen. Daarom reserveren wij voor onze klanten dan ook altijd een hotel bij aankomst voor de eerst nacht. Je kunt dan de volgende dag uitgerust aan je camperreis beginnen.

 

Accommodaties

De maaltijden bij je overnachtingen zijn meestel niet inbegrepen. In Amerika en Canada is dit niet zo gebruikelijk als bij ons in Europese vakantielanden. In enkele gevallen biedt een hotel een 'complimentary breakfast'(gratis ontbijt) aan. Dit is vaak erg eenvoudig en bestaat uit veel zoetigheden zoals wafels, donuts of toast met jam. Hier kunnen ook geen rechten aan ontleent worden bij boeking, het kan namelijk zomaar zijn dat een accommodaties dit gratis ontbijt schrapt als 'faciliteit'. Bij hotels waarbij je een ontbijt bij boekt, zijn deze vaak wat uitgebreider.

In de USA en Canada kan het zijn dat je lokaal bij het hotel nog extra kosten betaald. Hotels met (veel) faciliteiten, zoals bijv, zwembaden, verschillende restaurants, aan het strand gelegen, Wi-Fi, gratis ontbijtservice, etc. kunnen een resort fee berekenen. Je kunt dan vaak onbeperkt van deze diensten gebruik maken. Deze ‘fees’ variëren meestal tussen de 30 en 50 dollar per kamer per nacht. In grote steden bijv. Las Vegas kunnen deze fees oplopen tot 60 dollar per nacht per kamer. Dit zijn wel extra kosten, maar houd er rekening mee dat je ter plaatse waarschijnlijk toch hier gebruik van zou maken en de kosten van de losse diensten veel hoger liggen. Je kunt de resort fee het best zien als een (verplichte) kortingsdeal.

Het is raadzaam om een creditcard mee te nemen. Hotels kunnen borg op je creditcard zetten voor zogeheten ‘incidentals’. Sommige hotels zullen dit daadwerkelijk afschrijven en terugstorten bij het uitchecken. De verwerking hiervan door je creditcardmaatschappij kan wel wat langer duren. Een optie is om de borg contant te betalen en terug te vragen bij het uitchecken. Let erop dat het aanvragen van een creditcard minimaal 14 dagen duurt.

Het is mogelijk om vooraf preferenties door te geven, zoals een niet-roken kamer, niet dicht bij de ijsblokjesmachine, op een lage verdieping etc. Echter zijn dit preferenties en géén garanties. Het kan voorkomen dat ter plaatse de specifiek aangevraagde kamer al is verhuurd en dan wordt er een alternatief aangeboden.

Parkeren bij hotels in de grote steden is zelden gratis. Houdt hierbij rekening met kosten die kunnen op lopen tot 40 dollar per dag. Indien je gebruikt maakt van Valet parking, dus het gemak dat personeel van het hotel je auto wegbrengt en klaarzet, zal hiervoor nog 10 tot 15 dollar per dag extra worden berekend. Wij adviseren dan ook altijd om grote steden zoveel mogelijk aan het begin of eind van je reis te plannen en de auto dan al in te leveren. Voor de vermeden parkeerkosten kunt je dan prima een metro of hop on hof off buskaart kopen.

Het is mogelijk om bij de boeking aan te geven dat er twee kamers naast elkaar gereserveerd worden. Dit is echter nooit gegarandeerd. Het best kun je dit nogmaals kenbaar maken bij aankomst in het hotel. Wil je er zeker van zijn dat je met je gezin bij elkaar kunt slapen maar wel het gemak hebben van twee slaapkamers, dan kun je ook overwegen om een suite of appartement te boeken. Let wel op dat hiervoor de mogelijkheden erg beperkt zijn in de USA en Canada.

Ja, het is mogelijk om een rolstoelvriendelijke kamer te reserveren. Hiervoor hebben we vooraf uiteraard meer informatie nodig, zoals is een inrijbare douche noodzakelijk, kun je een paar stappen lopen of ben je volledig rolstoelgebonden etc. Bij het uitstippelen van je reis zullen we hier zo veel mogelijk rekening mee houden. Echter zijn dit preferenties en géén garanties. Het kan namelijk voorkomen dat ter plaatse de specifiek aangevraagde kamer al is verhuurd (en langer wordt gehuurd dan afgesproken) en dan wordt er een alternatief aangeboden.

Standaard boeken we een 'run of the house' kamer voor je: dus geen specifieke kamer, maar de best beschikbare kamer op dat moment. Deze wordt op het moment van inchecken toegewezen. Wil je liever een specifiek kamer type? Laat het ons dan weten bij het boeken. Het kan zijn dat hier meerkosten aan verbonden zijn. De meeste kamers in Amerika en Canada hebben twee tweepersoons bedden. Let wel op dat dit queensize bedden zijn die meestal maximaal 1.40m breed zijn.

Nee, een kamer heeft niet altijd twee tweepersoonsbedden. Wanneer er twee tweepersoons bedden zijn, zijn deze meestal ook maximaal 1.40m breed (queensize). Een kamer kan ook één queen- of kingsize bed hebben. Standaard boeken we een 'run of the house' kamer voor je: dus geen specifieke kamer, maar de best beschikbare kamer op dat moment. Deze wordt op het moment van inchecken toegewezen. Wil je liever een specifiek kamer type? Laat het ons dan weten bij het boeken. Het kan zijn dat hier meerkosten aan verbonden zijn.

Dit is afhankelijk per accommodatie. Meestal kun je met tot maximaal vier personen in één kamer verblijven. Bedenk vooraf ook goed of je dit gedurende de hele reis wilt, of dat je bijvoorbeeld een verdeling wilt maken van soms 2x een tweepersoonskamer en op duurdere plekken een vierpersoons kamer. Vraag ons naar de mogelijkheden.

 

Problemen of klachten

Er kunnen zich soms onvoorziene situaties voordoen. Probeer in een dergelijk geval altijd een klacht ter plaatse op te lossen, ook al kost dit moeite. Sta op je strepen en duld geen onredelijkheid. Klachtenbehandeling achteraf kost veel meer tijd en frustratie en is vaak weinig succesvol. Weiger iets te aanvaarden of te tekenen waar je het absoluut niet mee eens bent. Noteer altijd de naam van de medewerk(st)er, dat kan later zeker van pas komen. Soms zal men zeggen “take it or leave it”. Vraag dan altijd naar de manager of “superior” of neem contact op met het hoofd van de betreffende maatschappij of leverancier. Dit telefoonnummer staat op de voucher. Bewaar bonnetjes en probeer zoveel mogelijk op schrift te zetten, eventueel aangevuld met fotomateriaal.

Informeer UStravel.nl altijd per e-mail info@ustravel.nl als er sprake is van een klacht op probleem, zodat wij op de hoogte zijn en indien mogelijk direct actie kunnen ondernemen. Voor gevallen die niet kunnen wachten en ook ter plaatse met onze lokale agent niet opgelost kunnen worden neem dan contact op met ons op via ons noodnummer. Je kan dan bellen met ons kantoornummer +31246778750, buiten kantooruren vermelden we ook op dit nummer ons noodnummer. UStravel.nl-Canadatravel.nl is 24 uur per dag bereikbaar. Neem nooit een passieve houding aan. De kans op een aanvaardbare oplossing (achteraf) is dan erg moeilijk te realiseren. UStravel.nl hanteert als ANVR lid de ANVR-bepalingen bij de afhandeling van klachten.

Emotionele tip: Wanneer je in een situatie bent geraakt die onwenselijk is en je hebt er alles aan gedaan om met de leverancier tot een acceptabele oplossing te komen, laat het dan los en laat het niet je vakantie overschaduwen en geniet van de rest van de reis. Kom er na de reis bij UStravel.nl op terug, zodat er dan gewerkt kan worden aan een passende oplossing.

Informeer UStravel.nl altijd (direct) per e-mail info@ustravel.nl als er sprake is van een klacht op probleem, zodat wij op de hoogte zijn en indien mogelijk direct actie kunnen ondernemen. Neem nooit een passieve houding aan. De kans op een aanvaardbare oplossing (achteraf) is dan erg moeilijk te realiseren. UStravel.nl hanteert als ANVR lid de ANVR-bepalingen bij de afhandeling van klachten.

Emotionele tip: Wanneer je in een situatie bent geraakt die onwenselijk is en je hebt er alles aan gedaan om met de leverancier tot een acceptabele oplossing te komen, laat het dan los en laat het niet je vakantie overschaduwen en geniet van de rest van de reis. Kom er na de reis bij UStravel.nl op terug, zodat er dan gewerkt kan worden aan een passende oplossing.

Mocht je schade rijden aan je huurauto of camper, meld dit dan altijd direct ter plaatse aan de verhuurder. In de meeste gevallen geldt bij je huurauto dat je geen eigen risico hebt. Bij een camper heb je vaak wel een eigen risico. Dit kan worden afgekocht met een 'Afkoop Eigen Risico verzekering'. Bewaar eventueel bonnetjes van reparaties die zijn uitgevoerd, schaderapport van eventueel politie (bij een ongeval) en bewaar altijd je huurcontract, het schaderapport en de rekening hiervan. Bij terugkomst kunnen wij, in geval je een Afkoop Eigen Risico verzekering hebt afgesloten, de schade verhalen op de verzekering.

UStravel.nl/Canadatravel.nl is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat je als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is (een deel van) je reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren. en/of je de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij je vervroegd moeten repatriëren. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

Is je paspoort gestolen of ben je deze kwijt, neem dan direct contact op met de lokale politie. Je dient direct aangifte van deze vermissing te doen. De politie maakt vervolgens een proces verbaal op. Dit heb je nodig om een vervangend document aan te vragen. Houd er rekening mee dat in geval van vermissing het langer duurt voor je je reisdocumenten kunt afhalen. Bovendien kunnen extra kosten in rekening worden gebracht.

Wanneer je in Amerika op reis bent, kun je contact opnemen met de ambassade in Washington (tel. 001-202-244-5300). Zij zullen je adviseren om naar het dichtstbijzijnde consulaat-generaal af te reizen (New York, Miami, Los Angeles, Chicago).

In Canada: Consulaat-generaal Toronto (00-1-416-5982520), consulaat-generaal Vancouver (00-1-604-6846448). Overige adres- en/of mailinformatie http://www.overheidslinks.nl/ambassadesc.htm
Hier kun je een verzoek indienen voor het verkrijgen van een tijdelijk noodpaspoort (een zogenaamde Laissez-passer). Je vindt meer gegevens hierover terug op www.netherlands-embassy.org of op http://www.overheidslinks.nl/ambassadesc.htm

Je dient een aantal documenten bij de hand te hebben voordat je een vervangend reisdocument krijgt:

  • Politierapport.
  • Geschreven verklaring van oprechtheid (met daarin tevens het gehele verhaal van de vermissing van je reisdocument).
  • 2x pasfoto
  • Verklaring van je gemeente (met uitdraai van je originele aanvraag van het reisdocument). Het is dus belangrijk dat je contact opneemt met je gemeente in Nederland. Zij dienen dan per fax of mail een kopie van je aanvraag te verzenden naar het consulaat/de ambassade.

Je kunt een noodpaspoort normaliter binnen 48 uur ophalen. De kosten bedragen ongeveer $50. Wanneer je vanuit Amerika terugreist naar Nederland, check dan wat je moet doen op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wanneer-en-hoe-kan-ik-een-noodpaspoort-krijgen.html. Je ESTA/ETA-reistoestemming is niet meer geldig.

Wanneer je bagage bij aankomst in de VS of Canada er niet is, wend je dan tot de balie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je gevlogen bent. Zij kunnen kijken of de bagage wellicht is achtergebleven. Je laat hier je gegevens achter en het adres van je hotel zodat ze zorg kunnen dragen dat de bagage later wordt na geleverd. Ditzelfde geldt wanneer je terug komt in Nederland.

 

Reviews

Wat leuk, wij zijn altijd benieuwd naar de verhalen van onze reizigers. Deel je blog met ons, of stuur ons bijvoorbeeld je reisverslag per e-mail!