Drukte Schiphol 2022
In deze blog houden we je up-to-date over de drukte op Schiphol
Zomer door UStravel.nl | 5 minuten
Update 27/07/2022:
Algemene update
Inmiddels is duidelijk geworden dat de problemen op Schiphol vanaf half augustus voor vertrek minder gaan worden omdat er dan ook minder mensen op vakantie gaan. In de app van Schiphol kan je per datum zien wat de te verwachte drukte is daar goed op anticiperen. Belangrijk is te realiseren dat een deel van de problemen ook ontstaan doordat mensen veel vroeger dan het advies is al willen inchecken., hierdoor ontstaan er lange rijen op tijden dat het nog niet nodig zou zijn. In een recent artikel in CNN worden de probleem van Schiphol gezet tegenover andere grote luchthavens. Overal zijn er dus momenteel vertragingen.
Schiphol staat genoteerd op twee ranglijsten van wereldwijde luchthavens met de meeste vertragingen en annuleringen die in opdracht van CNN zijn samengesteld. In opdracht van de Amerikaanse nieuwszender stelde de luchtvaartwebsite FlightAware op basis van eigen data twee lijsten samen, waarbij is gekeken naar gegevens tussen 26 mei en 19 juli dit jaar. In de top 10 van wereldwijde luchthavens met de meeste vertragingen bezet Schiphol een vierde positie, met 41,5 procent van de vluchten vertraagd, volgens FlightAware.
De lijst wordt aangevoerd door Toronto Pearson International Airport (Canada) met 52,5%, Frankfurt Airport met 45,4 en Paris Charles de Gaulle Airport met 43,2% vertragingen.
Op plaats 5 en 6 van luchthavens met de meeste vertraging volgen respectievelijk London Gatwick Airport met 41,1% en Heathrow Airport met 40,5%.
In de ranglijst met vluchtannuleringen staat Schiphol op plaats 10, met 3,9 procent annuleringen in de periode tussen 26 mei en 19 juli.
De meeste annuleringen komen voor op Shenzhen Bao’an International Airport (China), met 7,9%, gevolgd door Newark Liberty International Airport (VS) met 7,4% en LaGuardia Airport (VS) met 7%.
Op plaats 4 van luchthavens met de meeste annuleringen staat Toronto Pearson International Airport (Canada) met 6,5%, de luchthaven die al de lijst met de meeste vertragingen aanvoert.
‘Iedereen die onlangs op een luchthaven is geweest, kan zien dat de vraag naar reizen weer groot is’, zegt CNN. ‘Wat niet zonder meer terugkomt, zijn de middelen die nodig zijn om de drukte aan vliegpassagiers te verwerken. Voeg zomerweer toe aan personeelsproblemen op luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen en je hebt een perfecte storm van vertragingen en annuleringen.’
Update 26/06/2022:
Update United Airlines
Ook United Airlines geeft wat meer duidelijkheid wat betreft de gevolgen van de Schiphol-chaos. 'We hebben besloten om de vluchten Amsterdam - Washington tijdelijk (7-31 juli) te stoppen', zo laat Rudy Horn (Senior Country Manager United Airlines) weten.
'We hebben met onze teams hard gewerkt aan een zo goed mogelijke oplossing voor onze partners en reizigers. Reizigers die een vlucht naar Washington hebben geboekt, krijgen een ander vluchtvoorstel. Dat kan zijn middels een overstap of met een andere luchtvaartmaatschappij', aldus Horn.
Uiteindelijk gaat het om honderden stoelen per dag waar de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij niks op kan verdienen. 'We hebben voor Washington gekozen, omdat het merendeel van de passagiers zakenreizigers zijn. In de zomer wordt er minder zakelijk gereisd, dus we verwachten met deze maatregel zo min mogelijk reizigers te treffen. Er zijn natuurlijk ook mensen die de vlucht naar Washington boeken voor familiebezoek, maar het is ook een populaire overstap luchthaven naar andere bestemmingen in Noord-Amerika.
voor reizigers die toch met United naar Washington willen vliegen zijn er nog tal van opties. 'We vliegen onder andere vanaf Brussels Airport en Frankfurt. Voor Nederlanders die in het oosten of zuiden van het land wonen zijn dit perfecte opties.'
De vluchten naar New York/Newark, Chicago/O'Hare, Houston en San Francisco blijven ongewijzigd.
Update 24/06/2022:
Reactie KLM op maatregelen Schiphol
Als gevolg van het tekort aan beveiligingspersoneel op Schiphol heeft de luchthaven laten weten dat aanvullende maatregelen nodig zijn om de situatie tijdens de zomerperiode (6 juli t/m 28 augustus) beheersbaar en veilig te houden voor passagiers en medewerkers. Schiphol heeft daarom besloten dat het aantal in Amsterdam opstappende passagiers moet worden verminderd.
KLM onderschrijft de noodzaak om aanvullende maatregelen te nemen. Tegelijkertijd benadrukken we dat het gedwongen reduceren van het aantal lokaal opstappende passagiers zeer ongewenst is en eenmalig en kortstondig moet zijn. Het kan niet zo zijn dat de gebruikers van de luchthaven structureel opdraaien voor de capaciteitsproblemen van Schiphol.
Hoewel KLM principieel tegen deze Schipholmaatregel is, heeft KLM in het belang van alle passagiers en de veiligheid op de luchthaven tot nu toe steeds meegewerkt aan het onder controle krijgen van het probleem. Dit hebben we onder andere gedaan door het inwilligen van verzoeken van Schiphol om vluchten te schrappen en zelfstandig de rem te zetten op de ticketverkoop, vluchten te spreiden, de overstaptijd te verruimen, et cetera.
KLM hecht eraan om passagiers zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen geven over de maatregelen tijdens de zomerperiode. Het is in dat licht beter om nu in te grijpen dan dat er ad hoc maatregelen nodig zijn. KLM zal dus meewerken met het beperken van het aantal lokaal opstappende passagiers om de druk op de security op Schiphol gedurende de piekperiode te verminderen.
KLM maakt zich er hard voor om zoveel mogelijk reeds geboekte passagiers op vakantie te laten gaan. Dit kan onder andere door een limiet te stellen aan het aantal tickets dat nog wordt verkocht met vertrek vanaf Schiphol gedurende deze periode. Op deze manier wordt het aantal lokaal opstappende passagiers beperkt. Deze maatregel komt bovenop de bestaande acties van KLM, zoals het spreiden van vluchten. Met de huidige informatie die we hebben gekregen van Schiphol is de verwachting dat het niet nodig zal zijn om bestaande boekingen op grote schaal te annuleren.
KLM houdt Schiphol verantwoordelijk voor de financiële impact van de maatregelen.
Update 23/06/2022: Momenteel is het duidelijk dat de airlines circa 20% van hun aangevraagde capaciteit moeten teruggeven. Dit kan per dag verschillen, dit is afhankelijk van de piekmomenten op Schiphol. KLM voert als grootgebruiker van Schiphol over de gehele lijn verkoopbeperkingen in en voegt ook vluchten samen. Voor United Airlines betekend dit dat ze van 5 naar 4 vluchten per dag gaan vanaf Schiphol naar de diverse USA bestemmingen. Welke mogelijke effecten deze maatregelen op jou boeking heeft hebben we nog niet inzichtelijk. Welke mogelijke effecten dit heeft op de bestaande reserveringen krijgen wij op korte termijn door.
Update 18/06/2022 Er is momenteel veel onduidelijkheid over de vertrekken vanaf Schiphol. Wel duidelijk is dat er vluchten voor de zomer geannuleerd worden en hierdoor klanten mogelijk niet op reis kunnen. Op 20/21 juni komt er vanuit Schiphol, die dit gaat overleggen met de luchtvaartmaatschappijen, meer duidelijkheid over welke vluchten dit betreft.
Voor zover wij als UStravel.nl |Canadatravel kunnen inschatten betreft het voornamelijk korte vluchten binnen Europa maar ook wij kunnen hierover momenteel geen 100% zekerheid geven. Alle airlines moeten voor juli en augustus naar evenredigheid stoelen teruggeven van hun oorspronkelijk geplande aantallen voor vertrek bij Schiphol. In deze aantallen zijn ook de nog niet verkochte stoelen opgenomen. Het is dus nu moeilijk te bepalen wat het effect per airline is en of dit van invloed is op jouw reis. Mocht dit onverhoopt toch aan de orde voor jou zijn zijn dan zullen wij gelijk hierop actie ondernemen en direct met je in overleg treden. In deze blog zullen wij je verder op de hoogte houden van de algemene ontwikkelingen.